Jak nawodnić organizm po odwodnieniu
8 Cze 2020

Jak nawodnić organizm po odwodnieniu

Post by Redaktor

Odpowiednie nawodnienie odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, który w 80% składa się z wody. Bez tego życiodajnego płynu człowiek może przeżyć od 3 do 7 dni. Uczucie pragnienia to jedna z pierwszych oznak odwodnienia i sygnał, że jak najszybciej należy zadbać o odpowiednią podaż płynów.

Co przyczynia się do odwodnienia?

Odwodnienie może być spowodowane nie tylko przez picie zbyt małej ilości wody, której należy spożywać ok. 3 litrów dziennie. Ryzyko odwodnienia zwiększa się w trakcie upałów, choroby lub intensywnego wysiłku fizycznego, takiego jak bieganie czy wyczerpujące ćwiczenia. Do niedoborów wody przyczynia się także spożywanie alkoholu oraz stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających.

Co pić w przypadku odwodnienia?

Jeśli doprowadzi się do odwodnienia organizmu, należy jak najszybciej zadbać o uzupełnienie płynów. Pierwszym i najbardziej oczywistym sposobem jest picie wody. Warto zaznaczyć, że lepszemu nawodnieniu sprzyja regularne spożywanie wody przez cały dzień. Jest wtedy lepiej przyswajana niż w przypadku wypicia dużej ilości płynu za jednym razem. Alternatywą dla wody może być mleko, które charakteryzuje się wysoką zawartością białka i  elektrolitów.

Dobry wybór to sięgnięcie po napoje izotoniczne – nie tylko nawadniają, ale także dostarczają węglowodanów i minerałów, których uzupełnienie jest niezwykle ważne w przypadku długotrwałego odwodnienia. Jednym z ważniejszych składników takich napojów jest sód, dzięki któremu woda jest lepiej przyswajana, a dodatkowo przyczynia się on do zachowania równowagi elektrolitowej. W składzie izotoników zwykle znajdują się także wapń i magnez.

Jedzenie a nawodnienie

Nawodnić można się także poprzez spożycie pokarmów o wysokiej zawartości wody. Najlepszym wyborem będą warzywa i owoce. Najwięcej wody zawierają między innymi: ogórek, sałata, pomidor, arbuz, truskawki i jagody. Dobrym pomysłem jest także zrobienie smoothie, które nie tylko zadowoli kubki smakowe, ale także orzeźwi i doda energii.

Bez względu na styl życia i porę roku, należy dbać o dostarczanie do organizmu odpowiedniej ilości wody. Długotrwałe odwodnienie jest groźnie nie tylko dla zdrowia, ale także dla życia.

0 Comments

Leave a Comment